Damprensning af undervogn og motorrum – er det en god idé ?
For nogen tid siden så jeg på motorsiderne i et større dansk dagblad “gode råd” til vinterklargøring af bilen. Blandt disse råd var også vejledning om rengøring af motorrum – en rengøring der blev udført med en damprenser ( der var et foto af fronten på en bil samt en “operatør” – begge side indhyllet i damp.
Naturligvis er det en god idé med en ren motor og et rent motorrum – men rengøringen må ikke udføres med damp – ej heller med ( meget ) varmt vand.
Hvorfor ?
Som du ved, har vand en overspænding ( det der f.eks. er skyld i at du kan “overfylde” et glas med vand – altså vandet kan stå i en bue over kanten uden at løbe over ). Når vandet opvarmes, mindskes denne overfladespænding – det skyldes en nedsættelse af vandets hydrogenbindinger.
Når vandet samtidig udsættes for et højt tryk, skal der ikke megen fantasi til at forstille sig hvordan pladesamlinger i bilens motorrum fyldes med fugt / vand – samlinger der er de mest ubeskyttede steder på et bilkarosseri. Når vandet / dampen møder den kolde plade, genskabes overfladespændingen, og fugten er meget svær at fjerne ved efterfølgende tørring.
Denne fugt i pladesamlinger er med til starte en utilsigtet tæring / rustdannelse i karosseriet.
Foruden pladesamlinger er der mange elektriske stik ( og samlinger ) i en moderne bil. Disse udsættes for samme utilsigtede behandling med risiko for dårlig forbindelse og efterfølgende driftsstop.
Mit råd er derfor : Glem alt om damprensning af såvel motor, motorrum og andre steder på en bil. Er du så uheldig at motor eller gearkasse er blvet utæt for olie, og har tilsvinet et område – rens dette område med lidt motorrens med efterfølgende aftørring – alternativt med lunkent vand med almindeligt vandtryk.