An10rust Lolland - Jørns Auto

Kan hjulførende dele rustbeskyttes lige så godt som karosseriet ?

Nej, du må ikke forvente samme holdbarhed af rustbeskyttelsen på de hjulførende dele som f.eks. for- og bagbro, bærearme, styrestænger og støddæmpere m.m., som selve karosseriet.

Af samme grund bør du således heller ikke bedømme om bilen “trænger til rustbeskyttelse” ud fra en visuel kontrol af de førnævnte dele.

Den nedsatte holdbarhed af rustbeskyttelse på hjulførende dele skyldes

  • Væsentlig ringere “fabriksbehandling” af hjulførende dele end af karosseriet.
  • De hjulførende dele vibrerer og vrides en smule under kørsel – dette “vrid” er nok til at rustbeskyttelse løsnes / revner og til sidst falder af.

Den dårlige “fabriksbehandling” ses også ved 3 på fotoet.

Her er der tale om et “tankbånd” – en form for spændebånd til fastholdelse af brændstoftanken. Her ses tydeligt at rustbeskyttelsen på båndets kanter er væk.

Ved 1 ses den manglende rustbeskyttelse af en bærearm, ligesom “torsionsfjederen” ( 2 ) ( det er en type fjeder der virker ved vrid ) er platvis ubeskyttet.

Den opmærksomme læser vil undre sig over at man ikke blot benytter et “stærkere” produkt til beskyttelse af hjulførende dele – et produkt der tørrer op og danner et kraftigt lag.

SVAR: Det er afprøvet, også med industriprodukter som har disse egenskaber. Ulempen er at tørrende produkter kan revne på de nævnte dele – en revne er lig med adgang til underlaget for den omgivende fugtighed og deraf efterfølgende tæring.

KONKLUSION: Det er bedre at “nøjes” men den rustbeskyttelse der er mulig end at “pakke” de hjulførende dele ind. Disse dele er lavet af væsentlig kraftigere materiale end karosseriet, og vil kun ved ekstreme forhold tære igennem i bilens levetid. Ved den udførte Rustbeskyttelse er de hjulførende deles samlinger effektivt rustbeskyttet – det er her tæringen vil starte – ulempen er den rustede overflade

Åbningstider

Mandag – fredag : 7:30 – 17:00
Lørdag : 10:00 – 12:00

Telefon: 54 75 76 77