Olie eller voks, rustbeskyttelse med enten olieprodukter eller voksprodukter ?
I flere fora på internettet, der omhandler vedligeholdelse og specielt rustbeskyttelse ( undervognsbehandling ) af biler, løber ofte en diskussion om det rigtige rustbeskyttelsesprodukt.
Diskussionen drejer sig ikke nødvendigvis om hvilket varemærke der skal anvendes, diskussionen drejer sig om hvorvidt der bør anvendes et voksprodukt eller et olieprodukt.
Udsagn som: “Produkt A er et olieprodukt og Produkt B er et voksprodukt” ses flere steder på nettet.
Det er som om deltagerne i diskussionen ser et klart forhold mellem produktmærket og den sammensætning produkterne har.
Hvad er olie – hvad er voks. I bund og grund er begge materialer sammensat af de samme grundstoffer, kul og brint.
Olien ( baseolieen ) er det stof der får rustbeskyttelsen til at flyde.
Voks “stabiliserer” produktet (ændrer viskositeten – “tykkelsen” ).
Yderligere tilsættes et antal “ingredienser” for at tilføre nogle egenskaber – egenskaber som er nødvendige ved brug af produkter til rustbeskyttelse på bilkarosserier.
At tale om enten et olieprodukt eller et voksprodukt er som at diskutere om hvilken farve er “rigtig rød” – det er jo en smagssag.
Ligeledes er det en smagssag hvilke egenskaber de enkelte leverandører af rustbeskyttelse ønsker at tilføre deres produkter. Disse egenskaber udgøres af den sammensætning det specifikke rustbeskyttelsesprodukt har.
Jeg kan naturligvis kun tale “for mig selv”, men jeg mener at vore kolleger i branchen har en “produktvifte” med forskellige egenskaber – præsis som vi råder over her hos An10rust Lolland.
Man må ikke sammenligne det voksprodukt der bliver anvendt ved bilfabrikation, og de produkter med stort voksindhold, der bliver anvendt til eftermarkedet.
Fotoet viser den nederste del af en a – stolpe på en 5 år “gammel” bil. Det er tydeligt at den viste rustbeskyttelse i form af et tykt lag voks er kraftigt optørret. Dette vokslag yder ikke længere effektiv beskyttelse mod fugtighed – efterbehandling er påkrævet.