Hvorfor bør jeg ikke anvende spildolie som rustbeskyttelse på min bil ?
Når min fader var hos mekanikeren og fik skiftet olie fik han sprøjtet den aftappede olie på undervognen. Han tog derefter en tur hen over en grusvej – så var bilen rustbeskyttet.
Overstående er et udsagn der stadig “hænger ved” og giver et indtryk at tiden men “de gode gamle biler” var betydeligt mindre kompliceret end i dag – i dag hvor selv rustbeskyttelse og undervognsbehandling er blevet en kompliceret sag.
Nej, brug ikke spildolie på et bilkarosseri, hverken i hulrum eller på undervognen.
Både benzin og diesel indeholder en lille mængde svovl. Under kørsel bliver forbrændingsrester ( herunder indholdet af svovl ) aflejret i motorolien og bliver naturligvis skyllet ud ved olieskift. I uheldigste fald bliver denne svovl iltet på grund af motorens ( og olieens ) høje temperatur.
Sammen med fugtigheden er der en begrundet risiko for at der i spildolien er en mindre indhold af svovlsyre med den kemiske betegnelse H2SO4.
Lad være med at “gamble” med din bils vedligeholdelse ( og dybest set din sikkerhed og økonomi ) ved at bruge spildolie på karosseriet – brug et rustbeskyttelsesprodukt – det er skabt til formålet.