Vandbaseret rustbeskyttelse
Miljø og miljøvenlige produkter er “meget oppe i tiden”, og med miljø følger kravet om brug af f. eks. vandbaseret produkter – også til rustbeskyttelse.
Enkelte bilmærker leveres i Danmark med en rustbeskyttelse der er vandbaseret – et faktum der også anvendes i markedsføringen.
Spørgsmål er blot, set fra et teknisk synspunkt, om denne beskyttelse nu også yder den beskyttelse mod rust som bilejeren forventer.
Ofte kommer én af disse biler hos An10rust Lolland og skal have udført en supplerende rustbeskyttelse.
Før behandlingen starter, skal undervognen som noget naturligt afrenses grundigt inden påsprøjtningen af undervognsproduktet.
Det er her problemerne med det vandbaseret produkt ofte starter. Når undervognen afrenses, løsnes den vandbaseret fabriksbehandling og “flyder” væk i store flader.
Dette betyder at det tidligere påsprøjtede produkt ikke har den vedhæftningsevne, som er nødvendig for at yde effektiv beskyttelse af undervognen.
Produktet “danner bagside” – det betyder produktet blot “lægger” sig op mod den underliggende flade og ikke vedhæfter sig så fast at den ønskede beskyttelse af underlaget er til stede.
Dette ses tydeligt på det nederste foto – overfladen er blank.
Noget tilsvarende sker ikke med et traditionelt produkt ( bl.a. SUVO ) som er baseret på en blanding af olie og voks.
Disse produkter “smyger” sig op af den underliggende plade – en “adskillelse” er kun mulig ved mekanisk slid.
Her hos An10rust Lolland har vi dog valgt ikke at tilbyde vandbaseret rustbeskyttelse og undervognsbehandlinger.
Denne beslutning er bla. baseret på mere end 40 års erfaring med produkter til rustbeskyttelse og undervognsbehandling – produkter som har bestået den værst tænkelige test: Den daglige brug som bil, i den danske bilpark.