Rustbeskyttelse med SUVO – Hvordan?
Denne side informerer dig om arbejdet med en SUVO undervognsbehandling. Når du lader din bil rustbeskytte ( af nogle kaldet en rustbehandling ) på dit lokale An10rust.
Beskrivelsen nedenfor er baseret på en Basis behandling. Ønsker du i stedet at lade An10rust Lolland rustbeskytte bilens hulrum alene, skal du naturligvis “se bort fra” arbejdet med undervognens “udvendige del”. Er der derimod tale om en Premium behandling vil der være ekstra behandling af hulrum og undervogn ( se beskrivelsen af de enkelte behandlingstyper under menuen BEHANDLING)
Denne An10rust rustbeskyttelse kan udføres på en personbiler, varebiler eller for nogle centres vedkommende også på en lastbil ( til denne type køretøj kræves specielt løftegrej ).
An10rust behandlingen begynder med at
trække alle selerne ud som en del af
det forberedende arbejde.
For at rustbeskyttelse bilens mange hulrum,
samlinger og kanter osv. skal diverse
beklædninger delvist eller helt afmonteres.
Hjulene afmonteres for at kunne afmontere
inderskærme og afrense hjulkasser på en effektiv
måde og for at kunne behandle hjulophæng.
For at udføre en effektiv rustbeskyttelse,
er det nødvendigt at inderskærme
og øvrigt plast bliver afmonteret.
Undervognen er oftest dækket med plast-
plader. Det er nødvendigt at disse
afmonteres, inden arbejdet med
rustbeskyttelsen kan begynde.
I motorrummet aflejres tid efter anden oftest
noget smuds. Under arbejdet med undervogns-
behandlingen fjernes dette – sædvanligvis med
trykluft.
Nu kommer turen til “grovrengøringen” af
undervognen, som foretages med koldt vand
under tryk, for ikke at beskadige de mange
undervognskomponenter.
Når der er rengjort med vand trykluft renses
undervognen, for at få de sidste løse urenheder
væk inden rustbeskyttelsen påbegyndes.
Samtidig med klargøring og aftrensning af
undervogn, kontrolleres denne for skader i form
af overfladerust, gennemtæringer osv.
Efter rengøring af undervognen med vand
bliver bilen stillet til tørre. her vist på et
gulvtørrings anlæg.
Data for den enkelte bilmodel gennemgås i form
af et “sprøjteskema” – eller VSBI som de benævnes
hos An10rust – Vogn Specifik Behandlings Instruktion.
Inden “sprøjtearbejdet” påbegyndes påføres en
beskyttelses film på bilens lak. Denne hindrer
direkte kontakt mellem SUVO produkter og lak,
samt gør afvaskningen lettere.
hvis det er praktisk muligt, anvendes eksisterende
huller i karosseriet samt undervognen. Disse er
oftest forsynet med propper, som i den viste
travers.
Her behandles en undervognsvange gennem
et eksisterende hul. Produktet der anvendes er
vort tynde SUVO Rust Stop 80 – et produkt der trænger
ind alle steder.
Nederste del af A-stolpen ( Forreste stolpe )
behandles. Også i dette tilfælde, anvendes den
tynde SUVO Rust Stop 80.
Når behandling af bilens hulrum er overstået,
forsynes huller med propper – i eksisterende
huller genplaceres de originale propper.
Samlinger og spalter i hjulkasser og i undervogn
behandles med den tynde SUVO Rust Stop 80, inden
områdes forsegles med det mørke undervogns-
produkt.
Hjulkasser og vognbund behandles med ét af
SUVO’s undervognsprodukter – i dette tilfælde
er valgt SUVO Belægning Bronze, som er sort / antracit grå.
Når arbejdet med beskyttelse af bilens karosseri
og undervogn er overstået, kommer slut-
rengøringen med bl.a. afvaskning af bilens lak.
Efter afvaskning af bilens karosseri, aftørres
dørfalse m.v. for vand og rester af
SUVO’s rustbeskyttelses produkter.
Som et udefra synligt bevis på den udførte
SUVO behandling, placeres en rudemærkat i
SUVO’s farver i hjørnet af forruden.
Kundeinformation er placeret
på højre forsæde, når du afhenter din
beskyttede bil hos An10rust Lolland.
På et An10rust Lolland holdes løbende kontrol med
kvaliteten af det udførte arbejde. Et stort antal
biler gennemgår vores egenkontrol og resultatet
indberettes.
Bilen er nu, efter kontrol af slutrengøringen, klar
til afhentning af dig som bilejer. Bilen er nu sikret
mod det danske klima med høj fugtighed,
skiftende temperaturer.